Protesters hold copies of the latest edition of the Turkish daily newspaper "Cumhuriyet" during a demonstration outside the newspaper's headquarters in Ankara on November 5, 2016, following the arrest of nine Cumhuriyet staff. An Istanbul court today remanded in custody ahead of trial nine staff from the opposition Cumhuriyet newspaper, in an intensifying crackdown a day after the leaders of the country's main pro-Kurdish party were also jailed. There had been growing international alarm over the use of a state of emergency implemented in the wake of the failed July 15 coup against critics of President Recep Tayyip Erdogan. / AFP / ADEM ALTAN Image Credit: AFP

Istanbul: Founded less than a year after the creation of modern Turkey, the daily newspaper Cumhuriyet has reported nearly a century of history and is defiantly vowing the arrests of nine staff and mounting legal troubles will not silence its voice.

Cumhuriyet - which means simply “Republic” - was set up in 1924 as a staunch supporter of the secular modern nation created by Mustafa Kemal Ataturk out of the ruins of the Ottoman Empire.

But in the last years it has taken a strong line against the ruling Islamist-rooted Justice and Development Party (AKP), putting it on a collision course with President Recep Tayyip Erdogan.

The nine journalists and executives ordered jailed on Saturday include some of the most prominent commentators in Turkey, such as editor-in-chief Murat Sabuncu, celebrated cartoonist Musa Kart and influential anti-Erdogan columnist Kadri Gursel.

They are accused of ties with Kurdish militants and the group of US-based preacher Fethullah Gulen blamed for the July 15 failed coup, charges that supporters say are ridiculous.

“You will stand ashamed in front of history,” Cumhuriyet said in its front page Saturday, in a message to the government.

Supporters and staff at the paper kept a vigil in support of their colleagues, holding up copies of the latest edition.

“I am not just saying the case is nonsense, it is immoral,” said columnist Aydin Engin, one of two staff released on probation by the court.

Reading a message from editor-in-chief Sabuncu, he said: “We bow down in front of our people and our readers. We do not bow down in front of anyone else.”

Unlike many other Turkish newspapers that are owned by big industrial holding companies - which critics say makes them vulnerable to government influence - Cumhuriyet is owned by a foundation to ensure its independence if not financial security.

It has little of the celebrity gossip and snaps of Turkish soap stars on holiday that take up pages of most of its rivals, instead giving greater space to the arts.

Some local and special interest newspapers in Turkey trace their history back to Ottoman times but Cumhuriyet is the oldest of the mainstream national titles.

It has a circulation of just over 50,000 but its influence as an independent voice had been hugely significant.

A key decision was taken in February 2015 when, after years of internal conflicts, Cumhuriyet appointed the high-profile Turkish writer and filmmaker Can Dundar as its editor-in-chief.

Moving the paper to the left, Dundar took a far more stringent anti-government line and in May 2015 published a sensational front page claiming to show the government sending arms to rebels in Syria.

Erdogan warned Dundar he would pay “a heavy price” and in May this year Dundar was handed a five-year-and-10-month jail term for revealing state secrets. His Ankara bureau chief Erdem Gul got five years.

Dundar is also wanted over the current case against Cumhuriyet. But, with his appeal pending, Dundar slipped away to Germany from where he has vowed to set up a new Turkish-language media organ.

The paper had also riled the authorities in early 2015 by reproducing a caricature of the Prophet Mohammad (PBUH) in the wake of the attack on French satirical weekly Charlie Hebdo in Paris.

Dundar stepped down as editor in August 2016, saying coming back to Turkey to face the judiciary “would be like putting one’s head under the guillotine.”

The paper was in 2015 awarded the Reporters Without Borders (RSF) TV5 Monde Press Freedom Prize to recognise its fight for media freedom “in an increasingly hostile environment and courageous coverage.”