Gulf | Qatar

Al Jazeera coverage raises tough questions

It has become seen as more politicised in the Arab world, expert says

  • By Micheal Peel Financial Times
  • Published: 12:19 January 5, 2013
  • Gulf News

Abu Dhabi: Qatar’s Al Jazeera television station provided a great ringside seat for the “day of rage” in Cairo almost two years ago that offered the first clear sign of the threat to the rule of Hosni Mubarak, Egyptian president.

While many western media organisations were scrambling to ramp up their coverage of Egypt’s nascent revolution, Al Jazeera had gripping reports of an extraordinary protest that ended with the ruling party headquarters ablaze and the army on the streets.

Yet, mirroring the progress of the Arab uprising itself, the 16-year-old Doha-based broadcaster’s Cairo triumph has since given way to a more complicated life, as it seeks to extend its international influence by buying into the US television market.

While Al Jazeera is celebrating its purchase last week of former US vice-president Al Gore’s Current TV network, it faces tough questions about its coverage — and whether it is as independent of Qatar’s rulers as it claims to be. The broadcaster is partly funded by the government of Qatar, the increasingly prominent political role of which in the regional turmoil has intensified scrutiny of its coverage.

“With the Arab Spring, Al Jazeera’s reach and credibility have grown in the west,” said Jane Kinninmont, a senior research fellow in the Middle East division of Chatham House, the London-based think-tank. “But certainly, it has become more criticised in the Arab world — or, at least, become seen as more politicised.”

Long recognised in the Middle East for its daring and sometimes groundbreaking reporting in a politically repressive region, Al Jazeera has described its US acquisition as a “historic development” in a market where it has long coveted expansion. The station, which has a respected English language arm and is already seen in more than 260 million homes in 130 countries, plans to start a US-based news channel available to 40 million American households.

But while the popular revolts that have swept the Arab world and brought down regimes from Tunisia to Yemen have presented Al Jazeera with an extraordinary opportunity to expand its audience, they have thrown up growing problems of perception.

While the English channel is seen as enjoying a high degree of leeway, some analysts say Doha’s foreign policy positions — including support for armed rebels in Libya and Syria — are reflected in the tone of coverage, particularly on the flagship Arabic channel. Critics say Islamist movements with which Qatar has tried to achieve good relations have received over-sympathetic attention, with airtime given to wild allegations that opponents of Mohammmad Mursi, Egypt’s president and member of the Muslim Brotherhood, are agents of foreign powers.

Some observers say Al Jazeera is cautious about reporting sensitive stories in Qatar, such as the fire at a Doha nursery last year that killed 19 people, including 13 children, although the channel denies it was slow to cover the tragedy.

“Al Jazeera is generally a free network, but it works within the political constraints as understood in Qatar,” said Michael Stephens, a researcher at the Royal United Services Institute Qatar think-tank.

Al Jazeera dismisses suggestions its coverage shows any bias, including towards fellow Gulf states allied to Qatar. The broadcaster says that, far from following official agendas, it often sets them. “We were covering Syria, for example, long before outside governments took great interest,” it said.

It says that — while it takes a “good portion” of its funding from the Qatari state — it is a private not-for-profit company with other sources of income, such as advertising. While Shaikh Ahmad Bin Jasem Al Thani, Al Jazeera’s director-general, is a member of Qatar’s ruling clan, the broadcaster says he has “no definable relationship” to the country’s Emir and is part of a “professional management who have steered Al Jazeera to success regardless of their nationalities or surnames”.

Perhaps the most unpredictable tension now facing Al Jazeera springs from Qatar’s political scene, which appears increasingly at odds with the broadcaster’s preferred image as a fearless network “dedicated to telling the real stories from the Arab street”. The Qatari authorities sentenced a poet to life imprisonment in November for insulting the Emir in a widely-circulated work about the Arab Spring that criticised the “repressive elite”.

But Al Jazeera gives short shrift to the notion that its reputation might be threatened by the Qatar government’s intolerance of opposition at home. “Our journalists have never been told to cover or not cover a story due to pressure from outside this organisation,” the broadcaster said.

Gulf News
News Editor's choice
Gulf weather